Solutions for Developing Credit Rating Agencies in Vietnam

Authors

  • Hồng Đoàn thị Author
  • Hồng Lâm Thị Author

DOI:

https://doi.org/10.63783/

Keywords:

credit rating, financial market, Vietnam

Abstract

Credit rating activities play a crucial role in the development of the financial market in general and the bond market in particular. Through credit ratings, investors gain additional information to assess financial capability, debt repayment ability, and associated risks. Therefore, this study is conducted to propose solutions for developing credit rating agencies in Vietnam. Currently, Vietnam's financial market needs reliable credit rating agencies to evaluate the creditworthiness of financial institutions and enterprises. This will help improve transparency and efficiency in the capital market, contributing to the sustainable development of the financial market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bộ Tài chính (2021), Thông tư số 57/2021/TT-BTC ngày 12/07/2021: “Quy định lộ trình sắp xếp lại thị trường giao dịch cổ phiếu, thị trường giao dịch trái phiếu, thị trường giao dịch chứng khoán phái sinh và thị trường giao dịch các loại chứng khoán khác”.

Chính phủ (2014), Nghị định số 88/2014/NĐ-CP ngày 26-09-2014: “Quy định về dịch vụ xếp hạng tín nhiệm”.

Chính phủ (2015), Quyết định số 570/QĐ-TTg ngày 17/4/2015: “Quy hoạch phát triển dịch vụ xếp hạng tín nhiệm đến năm 2020 và tầm nhìn đến năm 2030”.

Chính phủ (2020), Nghị định 155/2020/NĐ-CP ngày 31/12/2020: “Quy định chi tiết thi hành một số điều của Luật Chứng khoán có hiệu lực từ ngày 01/01/2021”.

De Haan, J., & Amtenbrink, F. (2011). Credit rating agencies. In Handbook of Central Banking, Financial Regulation and Supervision. Edward Elgar Publishing.

Quốc hội (2019), Luật số 54/2019/QH14 ngày 26-11-2019: Luật Chứng khoán.

Ramakrishnan, R. T., & Thakor, A. V. (1984). Information reliability and a theory of financial intermediation. The Review of Economic Studies, 51(3), 415-432.

Sy, A. N. R. (2009). The systemic regulation of credit rating agencies and rated markets.

Trần Kim Long, Liêu Cập Phủ (2022). Thực trạng thị trường xếp hạng tín nhiệm tại Việt Nam: Cơ hội và thách thức, Tạp chí Thị trường Tài chính Tiền tệ (9).

White, L. J. (2002). The credit rating industry: An industrial organization analysis (pp. 41-63). Springer US.

White, L. J. (2013). Credit rating agencies: An overview. Annu. Rev. Financ. Econ., 5(1), 93-122.

Published

2024-06-25

How to Cite

Solutions for Developing Credit Rating Agencies in Vietnam. (2024). TẠP CHÍ KINH TẾ - CÔNG NGHIỆP, 38, 6-11. https://doi.org/10.63783/